Tillbyggnad

Tillbyggnad som blir tillbehör till föreningen fastighet

Funderar du på att göra en tillbyggnad? Då behöver du sätta dig in i de regler och villkor som gäller för tillbyggnader i vår bostadsrättsföreningen.

För att få bygga till behövs i dagläget godkännande på en föreningsstämma.
Innan ett stämmobeslut kan tas måste du lämna in en ansökan till styrelsen med följande innehåll:

  • en generell utförandebeskrivning och ritningar där det framgår hur tillbyggnaden inklusive grund ska konstrueras, uppvärmas, avvattnas och ventileras
  • en kalkyl baserad på en uppskattning av alla kostnader. Kostnaderna ska delas upp på projektering, grundläggning, övrig tillbyggnad och avgifter/administrativa kostnader. Det ska också anges om tillbyggnaden är finansierad i sin helhet
  • ett  undertecknat normalavtal
  • yttrande över den planerade tillbyggnaden från närmaste grannar (medlemmar)
  • bygglovsansökan med alla handlingar som krävs. Du som medlem ska normalt stå som sökande på bygglovet och det är också du som föreslår kontrollansvarig till byggnadsnämnden.

 
När styrelsen fått alla handlingar och en föreningsstämma godkänt beslutet så skickar styrelsen in bygglovshandlingarna till kommunens byggnadsnämnd.
Du får inte börja bygga förrän styrelsen lämnat ett positivt besked, byggnadslovet är beviljat och försäkringar enligt avtalet tecknats.
Här hittar du avtalet för tillbyggnader och dokumentet Ramar och villkor för tillbyggnader i föreningens hus