Föreningsstämma

Protokoll från föreningsstämmor skall enligt stadgarna vara tillgängliga för medlemmarna senast tre veckor efter stämman

Normalt sett ska föreningen hålla föreningsstämma före juni månads utgång varje år. På stämman samlas föreningens medlemmar för att gemensamt gå igenom årets verksamhet och välja styrelse och revisorer för det kommande året. Styrelsen skall presentera årsredovisningen och verksamhetsberättelse. Föreningsstämman skall godkänna styrelsens förvaltning — "ge styrelsen ansvarsfrihet". Meddelande om när stämman äger rum skickas ut till medlemmarna.
Varje medlem kan komma med förslag till verksamhet/åtgärder. Förslagen ska vara styrelsen tillhanda i god tid före stämman.
Extra föreningsstämma kan behövas om t.ex föreningens stadgar skall ändras då detta kräver beslut vid två stämmor eller om styrelsen vill ha ett snabbt avgörande i någon speciell fråga.
även en grupp medlemmar (minst tio procent av alla röstberättigade medlemmar) samt revisorerna kan begära att extra stämma hålls. Vid extra föreningsstämma fattas endast beslut i ärenden för vilket stämman utlysts.

Här kan du ladda ner och läsa kallelse och stämmoprotokoll